لبخند صمیمی اینفلوئنسرها خرج هنگفتی روی دست فالورها میگذارد
آماندا مول، آتلانتیک
هدی برای بهترساختن دندانهایش سراغ روکشهای چینی رفت که در ده سال اخیر بسیار محبوب شدهاند. مایکل آپا که متخصص زیبایی دندان است و خودش هم نزدیک ۲۵۰هزار فالور در اینستاگرام دارد تمام کارهایی که روی دندانهای هدی انجام داده را در کانال یوتیوبش پخش کرده است. چندین دهه است که از روکش دندان برای کمک به افرادی عادی استفاده میشود که مشکلات جدی در شکل و اندازۀ دندانهایشان دارند ولی میتوان از این روکشها استفاده کرد تا لبخندی زیبا را زیباتر کرد. این کار فراتر از توانایی ارتودنسی رایج است. هزینۀ این روکشها از هزار دلار برای هر دندان شروع میشود، ولی برای متخصصان ردهبالا مانند آپا این مبلغ بین سه تا چهارهزار دلار است.
سالیان سال، استفاده از روکش برای بهترکردن یک دندان سالم محدود به ثروتمندان افسانهای بود که بهسبب حرفهشان زیبا بودند. در اواخر دهۀ نود میلادی، این روکشها در میان سلبریتیهای کلاسیک بسیار رایج شد و اگر اینستاگرام نبود، احتمالاً محدود به همان جمعهای ازمابهتران میماند. اینفلوئنسرها، کاربرانی اکثراً جوان و مؤنث با زیباییهای فراطبیعی، بهشدت تحتفشار هستند تا همان استانداردهای زیبایی را داشته باشند که همتایان معروف هالیوودی آنها دارند، همتایانی که اغلب بسیار ثروتمندتر هستند. این روزها، مایکل آپا مدام از افرادی در مشاغل مختلف میشنود که میخواهند در سلفیهایشان زیباتر دیده شوند: از وقتی اینستاگرام محبوب شد، تمام عملهای زیبایی بسیار رایج و پرطرفدار شدهاند».
در مقایسه با سلبریتیهای قدیمی، این اینفلوئنسرها رابطۀ صمیمانهتر و متفاوتی با طرفدارانشان دارند. همین موضوع به اینستاگرام کمک کرده است میان آنچه بازیگران و مدلها روی بدنشان انجام میدهند و آنچه مصرفکنندگان جوان مشتاق انجامش هستند شکافی باقی نگذارد. درنتیجه، اینفلوئنسرها طیف وسیعی از اقدامات زیبایی را برای مصرفکنندگان جوان طبیعی و معمول کردهاند.
تاریخچۀ روکش دندان به سال ۱۹۲۸ میلادی [۱۳۰۷ شمسی] برمیگردد،
معمولاً راحتترین روش کسب درآمد برای اینفلوئنسرها این است که محصولاتی را به فالورهایشان بفروشند که خودشان با استفاده از آنها به این زیباییها رسیدهاند و راهی پیش پای فالورها بگذارند تا ظاهری را که تحسینش میکنند روی خودشان کپی کنند. برای نمونه، قطان با فروش محصولات مژه مصنوعیِ خود شرکتی راه انداخت که اینک یک میلیارد دلار ارزش دارد. البته همه شرکت خودشان را تأسیس نمیکنند و در این استراتژی معمولاً پای طرف سومی نیز در کار است. یعنی اینفلوئنسر از محصولات یا خدمات یک کسبوکار تعریف میکند و علاوه بر مبلغی که بابت آن پست تبلیغاتی میگیرد، خودش آن محصول یا خدمات را رایگان دریافت میکند. این سازوکار منجر شده است که بسیاری از اینفلوئنسرها یک دست دندان سفید، و البته رایگان، داشته باشند.
مایکل آپا میگوید: امروزه دشوار بتوان اینفلوئنسری یافت که روکش دندان نداشته باشد». وقتی آپا در سال ۲۰۱۴ میلادی کسبوکار خود را از نیویورک فراتر برد و یک مطب هم در
برای برآوردهساختن آن توقع، اینفلوئنسرهای حوزۀ زیبایی و سبک زندگی طبقهای از متخصصان پزشکیِ معروفِ اینستاگرامی را خلق کردهاند، افرادی مانند دکتر میامیِ جراح پلاستیک و سایمون اوریانِ متخصص پوست که حالا هر کدام میلیونها فالور خودشان را دارند. از نظر بسیاری اینکه بیمار آنها باشید یک کالای لوکس است، مانند داشتن یک کیف طراحیشده توسط یک طراح مشهور، ولی اینبار برای جسمتان، نه تیپتان. تبلیغ عملهای زیبایی نیز در شبکههای اجتماعی رفتهرفته شبیه تبلیغ سایر کالاهای مرسومتر ولی مدروزی میشود که نشاندهندۀ جایگاه و طبقۀ اقتصادی بالای دارندۀ آن است. یک جفت کفش کریستین لوبوتین و یک جفت لب برجسته قیمت تقریباً یکسانی دارند و بسیاری از کاربران جوان شبکههای اجتماعی نیز این دو را در یک دستهبندی قرار میدهند.
آسان نیست که یک عمل پزشکی را بهشکل یک کالای مصرفی بستهبندی و عرضه کنید، ولی ساختار و فرهنگ اینستاگرام برای این کار عالی است. اینستاگرام جایی است که میبینید دوستانتان برای چاشت چه میخورند و کمی پایینتر یک سلبریتیِ اینترنتی با دندانهای جدیدش پز میدهد. سطح توانایی افراد برای پردازش جداگانۀ این دو هنوز به سطح فناوری دمِدست ما نرسیده است. دافی میگوید هنگام ارزیابی پستهای اینفلوئنسرها از همان چارچوبی استفاده میکنیم که برای دوستان و همسایگان هم از آن استفاده میکنیم. میپنداریم شبکههای اجتماعی دیدی کلی از شخص واقعیِ پشت این صحنهها
پینوشتها:
• این مطلب را آماندا مول نوشته است و در تاریخ ۴ فوریۀ ۲۰۱۹ با عنوان
Why Does Everyone Suddenly Have Fancy Fake Teeth» در وبسایت آتلانتیک منتشر شده است. وبسایت
ترجمان آن را در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ با عنوان
لبخند صمیمی اینفلوئنسرها خرج هنگفتی روی دست فالورها میگذارد»و ترجمۀ بابک طهماسبی منتشر کرده است.
•• آماندا مول (Amanda Mull) از نویسندگان آتلانتیک است.
درباره این سایت